Sunday, April 10, 2011

DUGAAN BERPANTANG 44 HARI....

askom kwn2..slps bsalin aku berpantang selama 44 hari di rumah mak aku di setapak..nsb baik rumah mak aku kat K.L so xde la jauh sgt aku dr hospital ke sana...selepas aku melahirkan Dania aku tros breastfeeding (menyusu badan) dia tp susu aku still xkuar..saat nie la cabaran aku sbg mama tercabar..aku seboleh2nyer nk breastfeeding (BF) ank aku sepenuhnya sehingga 2 tahun..BF mmg digalakkan pd semua kaum ibu krn air susu 2 memberi vitamin yg byk kpd baby berbanding susu formula..dgn susu badan nie la ank kita jrg dpt penyakit..but ape yg tjadi dgn aku mmg sedey..susu aku xde tp aku still BF dania..dania hanya hisap walopon susu xkeluar...Cian aku tgk Dania sbb dia lapar..die pon asyik menangis jer nk susu..Alih2 mak aku suruh beli susu formula..Mak aku suggest beli susu Lactogen..aku pon belilah sbb xnk Dania kelaparan..1hari Dania minum susu Lactogen dan 1 hari tu jugak die asyik berak...lps minum berak..lps minum berak...Dah tu asyik nangis je...mak aku kata mybe susu 2 xserasi dgn dia..korg bygkan aku xtdo 1 mlm sbb die asyik nangis dan berak2..dah la xcukup tido, Dania plak asyik nangis2..mmg tension la aku...


Masuk ari ke-3 slps di urut, susu baru ada..aku BF Dania..itupon Dania asyik meragam jer..bile mlm je pasti Dania bangun dan nangis2 setiap I jam..Kalo dia bangun Jam 1 pg aku BF dia..pas2 dia tido..Jam 2 pg dia bangun then aku BF dia..setiap 1 jam la aku mcm 2...mmg xtido woooo...siang jer dia lena tido..itu pon nak aku pangku dia...mmg tension sgt aku rasa sbb xcukup tido...bile nk makan je dia nangis..mcm mana 2???huhuu...Kdg2 bila Dania mcm 2 aku pon ikut sama nangis..time 2 aku rasa better aku hidup mcm dulu tanpa kehadiran Dania..Dan aku juga blh keluar jln2 dgn husband aku..Skrg bile Dania ada mana blh aku jln2 mcm dulu..Time 2 seolah2 aku mmg xblh terima kehadiran Dania..aku pon xtau kenapa jadi mcm 2 sedangkan mase aku pregnant aku beriya2 nk Dania cpt lahir...Lagi tambah tension bile husband aku dok rumah ktorg kat Putrajaya sbb ofis dia dgn rumah dekat dan aku berpantang di rumah mak aku...Aku mana penah berenggang dgn dia..So bila dia berjauhan dgn aku, aku rase terpinggir sgt..Bila husband aku xde mlm2 msti aku berdua tido dgn Dania jer..Tiap2 mlm aku n husband akn call dan aku seperti biasa akn menangis sbb aku xnak jauh dgn dia..mmg time 2 aku xblh terima Dania la...dan aku rase yg aku blom bersedia jd mama..So pada korg2 semua aku nasihatkan nk jd mama ni kene btol2 bersedia mental dan fizikal..mase berpantang ni korg akan cbuk berpantang dan dalam masa yg sama kena jaga baby korg..kdg2 kita baru nk mkn time 2 la dia akn nangis..mase mula2 mmg kita xsabar menanti kehadiran ank kita tp bila dia dah lahir secara automatik kehidupan kita yg dulu akn berubah serta merta...Dan apa yg berlaku pada aku ni sbb aku terkejut dgn perubahan hidop aku...Dan aku jugak xblh terima sbb xblh kuar mcm dulu..heheee....dan aku bernasib baik aku x MEROYAN...heheeee...aku nasihat kat korg yg bakal2 jd mama 2 bersedia la dr awal..korg mmg xakn cukup tido dan akn letih melayan ragam baby korg nnt...kalo terjadi jugak kes mcm aku nie,nasihat aku byk2 kan beristighfar,doa2 pd Allah agar ditabahkan hati utk melalui semua ini..dan byk2 kan mengucap sbb time nie la setan2 semua dok ngacau kita..kalo kita xkuat mmg kene la penyakit MEROYAN..heheeee....dan alhamdulilah slps pantang jer Dania da ok..xbyk meragam dan byk buat diriku tersenyum...alangkah indahnya bergelar seorang mama......i likeeee..love u Dania...mama mintak maaf sbb pernah terfikir mnyesal dgn kehadiranmu....Ya ALLAH ampunilah dosa hambamu ini....sesungguhnya aku hanyalah seorg manusia biasa yg xkuat dgn kehadiran iblis...amin......

No comments:

Post a Comment