Tuesday, April 5, 2011

PENGALAMANKU BERSALIN....HAYATILAH...HUHUUU


ASKOM KWN2...huh dah lame x update blog nih..al maklumlah skrg nih aku cbuk menguruskan ORG BARU dlm family kami...kat cni aku nk share kat korg cmner pngalaman aku bsalin sulung yg xpnah aku jangka betapa peritnyer bsalin..huhuuu..actually due date aku bsalin 28 jan 2011 tp baby aku still msih x menunjukan nak keluar kat dunia fana nie..nak dijadikan citer pada 5 feb 2011 mase aku tgh sapu sampah kat umah aku di ptrajaya aku rase mcm ade benda mengalir je kat alat sulit aku..aku ape lagi begegas la gi toilet...bile aku tgk ade darah beserta lendir2...fuuhhh cuak giler aku time 2 sbb dlm fikiran aku  kuar darah tandenyer gugur..huhuuu tp bile fikir balik yg kandungan aku dah pon mencecah 41 minggu (10 bln) aku fikir nie msti tanda aku nk bsalin..doktor pon penah ckp tande2 nk bsalin ada 3 iaitu KELUAR AIR KETUBAN,KELUAR DARAH ATAU PERUT MENGERAS SEKEJAP2... So, aku nie tergolong dikalangn keluar darah..time 2 aku bnasib baik sbb my husband xkeje..lps aku bgtau dia yg ade darah teros dia suruh aku siap2 kan brg2 baby..dan aku bnasib baik la jugak sbb xsakit mase kerja..kalo x jenoh aku nk dtg dr opis di Sentul ke Hospital Putrjaya..Mase OTW gi Hospital Putrajaya yg memakan mase 10 minit, dlm kereta aku xhenti2 mohon maaf dri suami aku...yela takot gak incase anything happen kan...Sesudah daftar diri ke Hospital, aku disuruh baring di katil..aku ingtkan die tros hantar ke wad rupe2 nyer doctor letak CTG iaitu alat untuk check kontraksi dan jantung bayi..lps doctor tgk kontraksi aku kuat aku disuruh baring trlentang sambil kedua2 kaki di angkt. aku ingtkan doctor nak cek apa rupenyer korg tau die buat apa? dia selok jari tgn dia kedlm alat sulit aku..bukan geli tp ADUUUHHH sakit..nk nangis aku..rupenyer bru aku tau dgn cara 2 la doctor tau bukaan cm kita utk kita bsalin..dan aku diberitahu bru 1cm laluan aku dbuka..adoii lambtnyer nk tggu 10cm nk lahirkan baby nih..last skali aku di admit ke wad sbb tarikh bsalin da pon blalu..mlm 2 aku tidur di wad bsama2 bakal mama yg lain dan mak aku n husband aku tido di ruang legar Hospital Putrajaya..cian aku tgk..plg best mlm 2 aku siap suruh husband aku tapau nasi goreng kampung pedas2 plus sambal belacan..hahaaaaa....

Masuk ari ke-2 iaitu 6 feb 2011 msih lagi tiada tnde2 aku nk bsalin..kecian aku tgk husband aku n mak aku dok tggu2 kat hospital..tp ape yg aku rse cume sakit2 selang setengah2 jam...korg nk tau xcmner sakit die? sakit 2 rase mcm org tgh korek2 pinggang korg mase korg tgh sedar..huhuuu itu bg pendapat aku la...dan after aku lunch doc panggil msuk bilik prosedur utk cek bukaan cm aku..ni la saat plg aku benci..sbbnyer terlampau sakit sbb doc masukkan jarinyer hingga kedalam..aku dibritahu yg bukaan aku masih lg 1cm.sedehnyer ati hanya tuhan je tau sbb dr smlm asyik 1cm jer...org tue2 kata ade stgh org yg beranak sulong kdg2 bsalin awl dan kdg2 balin lmbt..so aku nie la bsalin plg lmbt...huhuuu...kalo korg nk tau dr pg 2 aku xlalu nk mkn..aku cume lalu minum air jer..bukan sbb aku xlapar tp sakit nyer sampai mmg xlarat nk buat ape2...bile aku tdo msti bangun terkejot2 sbb sakit dtg dan kali nie bukan setengah2 jam tp 10 minit2..inilah yg dinamakan kontraksi...aku asyik mengadu dgn husband jer sbb sakit sampai husband aku pon nangis2..aku asyik nangis jer menahan sakit..dan apa yg mampu aku buat ialah membaca Surah Yassin, Surah Maryam,Surah Yusuff, Surah Luqman,surah2 pilihan dan zikir sambil menahan sakit...tersedu2 aku bc surah2 tersebut..huhuuu...aku ingt lg mlm 2 jam 11 pm sakitnyer smpai aku da xblh tahan...aku msg husband aku yg mase 2 menunggu di ruang legar hospitl bsama mak aku..die xabis2 suruh aku tahan..aku xabis2 mohon maaf..time 2 mmg sedih giler sampai bengkak2 mata aku..huhuuu...time 2 aku mmg xtido aku duduk bersila sambil tgn pegang perot berdoa mohon dipermudahkan bsalin...dan aku amat berterima kasih kpd staff nurse yg duty time 2 sbb aku asyik tekan butang emergency jer mana xnyer sakit selang 5 minit2...staff nurse 2 amat sbar layan aku dan aku xabis2 merayu yg aku mmg xblh tahan sakit yg mencucuk2...

7 feb 2011 jam 5 am aku dah mmg xtahn lg...aku pnggil doc...aku ckp dgn doc yg aku mmg xtahan lg..blh aku ckp dgn doc 2 aku nak caeser sbb xtahan sakit..hahaaa...lps doc selok doc ckp yg laluan aku da 4cm itu sbb aku mngalami kontraksi yg kuat smpi aku termuntah2..huhuuu...abis katil....setelah doc beri ubt berak aku tros ke tandas dan mmg byk la kuar..heheee...tepat 6.30 am aku di usung menggunakan kerusi roda menuju ke labour room...sambil menuju ke sana nurse 2 ajar aku ayat2 al-quran bg memudahkan bsalin...sungguh baik nurse 2..di sana aku ditempatkn didlm bilik bersalin di mana tempt yg plg takut aku msk sbb byk bnda2 tajam spt gunting yg bakal digunakan dlm proses bsalin nnt..huwaaaaa...sakit yg ku alami mkin kerap...jam menunjukkan pukul 8 am...husband aku dtg memberi kata semangat...kami sama2 nangis dan berdoa bg dipermudahkan...aku tgk kdg2 die masuk keluar bilik bslin..sesungguhnyer dia tidak sanggup melihat aku kesakitan...aku diberi oksigen bg memberi aku bernafas sbb aku mmg kekurangan air dan oksigen krn tidak menjamah mknn dan minuman..jam 11 am aku suruh husband aku panggil doc sbb aku rase mcm nk teran..setelah 3 org doc dtg aku diberitahu yg laluan aku da 8cm...bile2 saja baby akn keluar..akhirnye setelah diperiksa sekali lg doc bgtau yg kepala baby da keluar..aku smakin takut...aku semakin nak meneran..suami aku xsanggup melihat aku kesakitan...tangan dan kaki aku diikat di tiang katil..doc suruh aku tarik nafas pas2 teran...aku xmampu utk meneran lg krn kekurangan tenaga xmkn...doc ckp jika kali ni aku xberjaya aku akn di caeser..last skali aku cube menarik nafas dan meneran..doc ckp kepala baby da keluar...aku xmampu utk meneran lg dan kali ni doc tpakse menggunakn vakum utk menyelamatkan my baby yg hmpir lmas...setelah baby keluar aku rase lega terase mcm kita berak keras..hahaaa...itu yg aku rase la..dan perot aku btol2 rase kosng tsangat2..heheee...dan utk pengetahuan korg aku xamik AIR SELUSUH (air doa/jampi utk memudahkn bsalin) dan aku jugak xamik ubat EPIDURAL (ubat tahan sakit yg diccuk ditulang blakang, org kata if amik kesannyer akn skit blakang bile da tua)..nak tau sbb apa aku xamik semua 2???? SEBABNYER aku nk rasa sendiri mcm mana pengalamn bersalin sperti mana yg mak2 kita bersalin kan kita...alhamdulilah...aku dapt rase bgaimana sakitnyer utk kita bergelar seorg ibu...keinsafan dgn sendiri hadir dlm diri aku..huhuhhhh....thnks mak...kat cni aku ade upload pic setelah aku bsalin...actually segan nk tunjuk sbb aku time nih punyela serabai xingt apa da sbb sakit...mandi pon x 2...huhuuu...akhirnya setelah MENGANDUNG 10 BULAN,2 KALI MASUK WAD, 3 HARI MENAHAN SAKIT DAN 6 JAM BERTARUNG SAKIT MAKA LAHIRLAH MY LITTLE PRINCESS DI DUNIA BUMI INI PADA 7 FEB 2011 HARI ISNIN JAM 12.13 TGHARI SEBERAT 2.69 KG YG DIBERI NAMA 'NUR DANIA BATRISHYA BT MOHD KHAIRUL' SECARA NORMAL DAN VACUM...MOGA DANIA MENJADI ANK YG BAIK,SOLEHAH DAN PANDAI...AMIN...

No comments:

Post a Comment